Monday, November 28, 2011

Breaking Dawn

Assalamualaikum semua~

Fuh, lama tak mengupdate dekat sini. Maaf ya.
Bukan apa, sebab buku-buku yang bertimbun itu banyaknya belum habis lagi. Itu yang keseganan sikit. ^^

Baiklah, kita mara dengan buku pertama - yang baru-baru ini kembali hangat dengan berita keluarnya kisah layar adaptasi buku ini - BREAKING DAWN



Rasanya dahulu saya adalah antara orang-orang ketinggalan zaman yang sedikit terlambat mengulit karya-karya Stephanie Meyer. Dah berkurun koleksi Edward Cullen keluar bersama movie-movie nya, saya masih belum tertarik nak membaca. Entah. Mungkin sebab saya tak gemar kisah hantu barangkali. Apalagi vampire. Ish.

Tapi tahun lepas rasanya waktu saya tengah tertekan dengan sesuatu (sebab apa ya? lupa pula..), saya ambil keputusan mahu berkurung dalam rumah 2 hari tanpa keluar. Fokus hanya pada buku. Wow.Wow. Pencapaian yang sangat luar biasa rasanya waktu ini sebab kalau ikutkan saya adalah warga Sanguine yang sangat tidak menyukai dunia senyap sunyi.

Habis 3 buku dalam 2 hari - Twillight, New Moon, Eclipse.
Breaking Dawn tak larat. Semput. Tebal sangat.

Mood yang tengah celaru disokong pula dengan membaca buku-buku vampire. Hah, pasangan serasi~

Tapi lama-lama mood saya tertukar rupanya. Gelak tak henti-henti baca buku-buku ini. Semuanya gara-gara ayat yang Stephanie Meyer guna kebanyakannya berciri sarcasm. Berbalas-balas memerli. Kadang-kadang perlukan masa berfikir kenapa mereka berdialog begini. Haha. Banyak betul ayat-ayat lapik yang saya dapat dari buku ini. Kreatif! Best~

Dan sejak itu, Stephanie Meyer di hati~ =D

Beberapa bulan kemudian, saya kembali membuka Breaking Dawn. Tebalnya iskkk... Sebulan juga nih saya on off on off. Nasib baik best. Kalau tak, bye-bye lah.

Berbalik tentang Breaking Dawn ini, ia berkisar mengenai kehidupan Bella Swan setelah dia sesukahati setuju nak hidup semati secara real dengan Edward Cullen. Berkahwin dan membina famili. Yang mana tentunya akan membawa dia bertukar menjadi salah seorang vampire untuk masuk ke keluarga mereka.

(pss... kenapa saya lebih suka sebut vampire ya? Adakah sebab saya rasa vampire itu lagi friendly dari pontianak? Erghh nama ponti itu pun saya tak berapa gemar. mungkin sebab too much horror tale from Malaysia?)

Menariknya kali ini kita dihidangkan dengan satu kelainan kisah-kisah vampire dan dracula. Asalnya mereka ini adalah orang mati yang dihidupkan kembali. Ala-ala zombi. Maka tentulah takkan ada proses pembinaan keluarga seperti manusia. Mereka tidak ada fasa-fasa obstetric and gynaecology and mereka takkan tua.

Then what happen when a vampire tiba-tiba bersama-sama manusia yang masih ada proses-proses itu? 
Macam mana manusia nak mengandungkan anak vampire yang ada sikap suka makan darah?
Kalau baby tu lahir, dia manusia ke vampire? 
Dia membesar ke statik semata?

Yada.Yada.Yada.Yada.Yada.......~

breaking dawn FAMILI
Tambah lagi persoalan-persoalan menarik untuk dikupas sepanjang novel ini adalah:


Kenapa ketua segala dracula sekarang di Italy dan bukan di Romania?
Macam mana boleh wujud Warewolf yang tak gigit-gigit orang tapi membesar populasinya?
Apa ciri-ciri vampire 'baby' yang baru jadi vampire?
Berapa banyak vampire wujud di dunia?
Apa lagenda pontianak-pontianak lain di dunia selain Malaysia? (eh.)

wahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh ~

Makin lama baca buku ini, macam terasa baca sejarah dracula pula. Betul-betul sama perasaannya macam baca buku Laksamana Sunan. Cuma bezanya Laksamana Sunan tekankan pasal Tuhan, tapi Bella Swan tekankan pada konsep percaya pada diri yang punya kekuatan.

Sebut tentang Bella Swan yang baru jadi vampire, satu perkara menarik yang saya tertarik pada wataknya adalah kesediaannya untuk menerima risiko dan persediaan awal. Macam mana?


Kawalan mental ~




Hari-hari dia bisik pada diri dia akan jadi vampire. Dan awal-awal lagi dia dah tahu segala risiko masa depan dan dia sentiasa cuba untuk membuat persediaan mental. Disebabkan passion nya yang sentiasa menyala-nyala bersama persediaan mental dan kekuatan hati itulah yang akhirnya tiba-tiba menjadikan dia sebagai vampire terulung yang satu-satunya berjaya tahan diri dari membunuh manusia pada hari pertama dia laparkan darah.

Sakit tak dapat darah  manusia tetap terasa. Keinginan nak membunuh masih membara di tekak dia. Seksanya menahan bau darah manusia yang super lazat itu teramat mencengkam jiwa.

Tapi sebab mental dah ready dan sokongan ada di sisi, dia berjaya kawal diri.

MENTAL + SOKONGAN = USAHA ------>  KEJAYAAN


Bagi orang lain, Bella mungkin akan seperti vampire biasa. Awal 100 tahun pertama akan jadi gila darah manusia. Tapi dia berjaya buktikan yang dia mampu untuk jadi bukan seperti itu.

Kita?  (boleh tak jadi macam ni?)

^_^

Ha, dan yang paling-paling-paling saya tertarik dengan Breaking Dawn kali ini adalah..... :

SEMINAR MACAM MANA NAK BERPERANGAI MACAM MANUSIA


(khusus buat adik-adik vampire yang baru nak berlatih berlakon jadi manusia)


1. Human need bathroom break. So sila buat-buat pergi tandas dalam sehari.
2. Don't sit too still or move too fast. Human don't do that.
3. Sit down if others sit. Human hate standing too long at one place.
4. Wander you eyes every 30 second or so. Human don't stare at one thing too long.
5. Cross your leg for about 5 minute then switch to crossing your ankle for the next five
6. Blink at least 3 times a minute
7. Move your hands. Brush your nose or anything. just scratch for a while. Human does that. 
8. You maybe doesn't need to take a breath since you're a vampire but human does. So once a while move your shoulders up and down a little to make it look like you're breathing


Uiks? Does we human do all of these? Seriously?

 Ya Rabbana... tak perasan pun! =p

Kompleks juga rupanya manusia ni ya. Hanya yang bukan manusia sahaja mampu tahu betapa susahnya jadi  manusia. Hehe. Kan? Kan?

Never mind.

Yang paling kena ingat, Allah serius sangat hebat!
Betapa manusia kerdil ciptaan Allah ni rupanya ada banyak benda yang sangat kompleks bagi kita.
Hebat sungguh pencipta kita ~

Selain belajar medik yang selalu buat saya ternganga tentang kehebatan ciptaan manusia, baca buku bukan manusia ni pun kadang-kala boleh buat saya menganga kali kedua juga. Patutlah manusia tu istimewa. Subhanallah~

Last but not least, saya suka Stephanie Meyer~~!

5 bintang! =D


p/s: 
harap-harap sangat movie Breaking Dawn tidak akan mengecewakan saya sepertimana movie My Sister's Keeper yang hampir buat saya baling komputer masuk almari. Lari jauh dari cerita sebenar. Tidak seronok. Patah hati. Buku lagi best dari tengok tv.

0 comments:

 

Template by Blogger Candy