Wednesday, November 2, 2011

Need a marvellous bookshop in Amman?


Assalamualaikum.
Salam Rabu semua~

Kali ini entry simple.

Sekadar mahu memperkenalkan Kedai Buku Readers - bookshop favourite saya di Jordan.



Terletak di dalam Cozmo Mall, Amman, Readers Bookshop bagi saya agak berbeza dengan kedai-kedai buku yang lain di Jordan seperti Virgin, City Mall atau Prime Bookstore, Baraka Mall ataupun Megastore, Mecca Mall.


 11 Reasons Why I Love Readers :

1. Sangat menyerupai perpustakaan
(tak campur barang lain kecuali buku dan barang berkaitan)

2. Decoration Dinding penuh dengan galakan membaca

3. Children Area - children-friendly surrounding
 (centre dia luas untuk kanak-kanak main  sambil membaca)
4. Sangat cozy.
Lagu-lagu dia pasang pun tak memeningkan untuk dengar sambil membaca
5. Division yang sangat tersusun

Kalau malas cari pun, boleh rujuk kaunter. Diaorang tolong carikan terus dan ambilkan sekali. Bagus kan?

Plus, English Section : Arab Section = 3 : 1 macamnya.. 

6. Ada tempat duduk formal lagi dengan meja untuk membaca


nak lagi santai?
7. Ada kusyen disediakan untuk melepak sambil baca

tapi saya lagi suka begini..
8. My private place~

Tenang. Lapang. Senang


9. Duduklah baca sampai habis sebuku pun diaorang tak kisah.

Isnin lepas, saya habis baca buku ini di sana. Takyah beli dah. 

10. Tapi kalau beli, satu buku dapat satu penanda free.
Banyak buku? Lagi lah banyak free~

 11. Foreigner spot

Saya terperasan kebanyakan yang datang sini mostly Arab speaking English dan foreigner. .


Dan ada antara mereka yang saya sempat b'kenalan dan berkawan. Menarik~


Doesn't this place feel like home?
 or at least macam kedai buku dekat Malaysia? )


=D

Sebab itu setiap kali rasa macam perlukan satu tempat untuk melepas perasaan atau sendirian, ruangan private tadi adalah tempat yang terbaik untuk menenggelamkan diri sendiri. Anehnya, petugas-petugas situ macam tahu pulak. Tak pernah saya dikacau sepanjang duduk di situ. Memang sangat best lah!

Saya kurang pasti kenapa Malaysian jarang ke Readers. Mungkin sebab dia terletak di Cozmo Mall yang jarang orang datang. Iyelah, dia takde lah se-grand City Mall. Dah la takde surau dan food court best macam Mecca Mall. Apatah lagi mempunyai cinema macam Baraka Mall. Kalah habislah~

Tapi bagi saya, setiap kali datang Amman, Cozmo Mall wajib pergi. Readers di Hati.  =D

Oh ya, Readers sebenarnya ada banyak promotion. Tapi dia bergantung ikut hari. Saya lupa pulak hari apa. Sebab saya prefer pakai kad sahaja. Susahlah nak datang ikut hari. Tapi kalau ada Card Cozmo, time birthday ada diskaun sampai 15-20%. Wow2. Kadang-kadang diaorang ada buat program 'bertemu penulis' lagi. Cool~

Satu lagi, antara motto terbesar Readers Bookshop Amman adalah


Nak baca testimonial orang lain tentang Readers ? ----> Another review of Readers

Ok, Cukup setakat ini promosi saya. 

Kepada semua kaki buku di Jordan, jemput singgah tengok-tengok. Insyallah mesti puas hati.....
Cara nak pergi :
1. Naik teksi - kasitau nak ke Cozmo Mall (setakat ni semua driver tahu Cozmo Mall kat mana)
2. Bila dah sampai Cozmo Mall kalau lalu pintu utama dia, kena masuk dalam-dalam sikit mall tu. Dia sebelah area perfume shop.
3. Kalau lalu masuk ikut parking lot, betul2 sebelah pintu masuk
4. Kalau tak jumpa, cara terakhir : tanya je pekerja Cozmo Mall. Semua tahu. Insyallah~

- COPY & PASTE from Auriss Haira : 11 reasons why I Love Readers Bookshop, Amman

3 comments:

[MH] said...

cairo tkde lagi bookstore yg best mcm ni!
jeles la cinul

Ain Mardhiah said...

meh datang jordan, nnti sy bawakkan. duduklah dalam tu sehari xD

NIA WIRDAH said...

Bestnya!..nak pegi jugak:)
bese di Mesia..'no free reading'..huhu

 

Template by Blogger Candy